tisdag 27 september 2011

Reinfeldt har för hög lön!

I går på samhällskunskapen i skolan så kom vi igenom ett nutidskryss in på det här om Reinfeldts lön, vi satt och diskuterade det här med hur hög lön han har och det faktum att han vill ha mer i lön än vad han redan har, alltså mer än 144 000 kronor. Vi satt och diskuterade väldigt flitigt och jag sitter som vanligt tyst eftersom att jag är så blyg, men jag satt nyss och diskuterade det hela min fästman och kände att istället för att diskutera det i skolan och föra fram min åsikt där, så drar jag upp den här för en större publik där jag kan framföra det på det sätt jag gör saker bäst på, igenom att skriva.

En i klassen sa det här att hade vi dragit ner Reinfeldts lön till 40 - 50 000 kronor i månaden istället så hade han som alla vi vanliga människor fått prioritera vad han ska köpa, vad som är viktigt från månad till månad att köpa hem och på så vis kunna sätta sig in mer i folkets situation och ta beslut ifrån det. Jag håller helt och fullt med honom, jag tycker att Reinfeldt har för hög lön och att han borde få den sänkt istället för höjd, jag tycker det om alla politiker som sitter där uppe. Det är som min lärare sa, politikerna kommer allt längre ifrån folket.

Hade jag fått 10% av hans 144 000 kronor, hade jag varje månad fått en "lön" på 14 000 kronor och jag hade varit överlycklig över den summan pengar. Idag får jag 1 050 kronor varje månad från CSN och detta slås ihop med det min pojkvän får varje månad från Soc, tillsammans har han och jag cirka 4 500 att klara oss på. Så hade jag varje månad fått 10% av vad Reinfeldt får + det min fästman får, så hade han och jag haft runt 18 000 att klara oss på. Då hade vi kunnat klara oss gott och väl, vi hade inte behövt vända på varenda krona för att få allt att gå ihop. Jag hade varit glad om jag så fick 8 - 10 000 varje månad, för jag hade inte behövt vara rädd att jag i slutet av månaden knappt skulle ha råd med mat. Jag hade kunnat betala tillbaka allt jag lånad från mina föräldrar och morföräldrar och jag hade inte behövt låna mer av dom, jag kanske istället hade kunnat hjälpa dom någon gång ibland, vilket hade känts skönt.

Åter tillbaka till det här vi talade om, jag tycker att politiker har äckligt mycket för hög lön. Reinfeldt har enligt mig runt 100 000 kronor för mycket än vad han borde ha för att kunna sätta sig in i folkets situation och kunna fatta bättre beslut. Jag tyckte att han kanske i alla i ett år kunde leva som oss vanliga människor och får veta hur vi har det, få se livet ifrån vårar perspektiv och sedan han kanske, men bara kanske skulle kunna fatta lite bättre beslut. Jag gillar inte Reinfeldt, har aldrig gjort och kommer aldrig göra, så mig hade det inte gjort något om han byttes ut. Jag gillar inte moderaterna över huvudtaget, jag blev så besviken när som kom in i riksdagen. Fast även om det inte var så att det var dom som satt där eller Reinfeldt som var statsminister utan någon annan, så hade jag haft samma åsikt. Jag tycker att ALLA politiker ska ha lägre lön, att dom ska få sätta in sig i folkets situation. Ett år i alla fall, så det kanske hade fått dom att inse att deras beslut bara gör det sämre för oss som inte har det så bra ställt, vi som får vända på alla pengar för att vardagen ska gå ihop, för att vi ska kunna ha råd med mat månaden ut.

Jag tänker också på om det fortsätter såhär, att politikerna kommer längre ifrån folket. Så kommer nog allt rasa till slut, det känns som det kommer bli som det var förr. Som man ser på gamla filmer, kanske till och med som på dom riktigt gamla filmerna som man ser om typ England eller så. När dom rika är äckligt rika och lever i överflöd och dom som är fattiga knappt överlever, och att dom som inte har mycket alls tvingas leva på gatan. Jag tror i alla fall med stor sannolik att det kommer bli som dom här, kanske inte så gamla, svenska filmerna där som flesta människor med dålig ekonomi lever i hyreshus och knappt har råd med mat och gå med gamla urtvättade kläder tills dom nästan ramlar ihop av sig själva. Vi kommer inte ha råd med så mycket mer än mat, vi kommer få gå i dom kläderna vi har tills vi verkligen verkligen behöver nya kläder och vi får ändå köpa begagnade kläder på någon second hand butik, men vi kommer inte ha råd med mer än kanske två plagg per person varannan månad eller mindre.

Så, politiker där ute, skärp er! Bli människor och arbeta för att hjälpa människorna, inta stjälpa dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar