lördag 18 februari 2012

Vitlöksstekt quornfiléer med rostade grönsaker

När jag var hemma i Vimmerby lagade mamma en himmelsk måltid, och jag tyckte det var så gott så jag var tvungen att göra om den till mig och min älskade. Det ska egentligen vara fläskkotletter, men mamma bytte ut det mot quornfiléer till mig och jag gör detsamma, så därför kommer det vegetariska receptet här. Ni måste bara testa denna underbara måltid.


Ingredienser:
800g fast potatis
1 zucchini
1 röd paprika
1 rödlök
1 morot
2 msk olja
salt och peppar
4 st quornfiléer
2 vitlöksklyftor
1 msk tomatpuré
½ grönsakbuljongtärning
½ tsk torkad timjan
2 dl vaten

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Skölj och klyfta potatisen. Skiva zucchinin. Kärna ur och skär paprikan i bitar. Skala och klyfta löken. Skölj och skiva moroten.

3. Blanda alltsammans på en plåt med hälften av oljan. Salta och peppra. Rosta mitt i ugnen i cirka 30 minuter.

4. Krydda filéerna med krossad vitlök, salt och peppar. Stek dem i resten av oljan, cirka 4 minuter på varje sida. Rör samman tomatpuré, smulad buljongtärning, timjan och vatten. Häll blandningen i stekpannan och låt den sjuda cirka 5 minuter med filéerna.

5. Lyft upp filéerna ur pannan och låt skyn koka ihop lite. Smaka av.

6. Servera filéerna med de rostade grönsakerna och skyn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar