måndag 23 april 2012

Veckans mage


Fosterutveckling - gravid vecka 28
Den här veckan väger bebisen drygt ett kilo och är ca 38 cm lång från topp till tå. Ungefär vid den här tiden kan bebisen öppna ögonen och vrida på huvudet och en stark ljudkälla lyser på utsidan. Den blinkar med ögonen och har ögonfransar

Underhudsfettet bildas och skelettet utvecklas, även om det fortfarande är mjukt och böjligt. Benstommen hårdnar inte ordentligt förrän efter födelsen.

Nu ligger slutspurten framför dig. Den tredje och sista trimestern börjar kring vecka 29 och pågår till vecka 40 (och ibland längre). De flesta kvinnor ökar i vikt med ungefär 5 kg denna period.

Det kan kännas som om du varit gravid i evigheter nu och samtidigt kan man känna oro över förlossningen. Gör en lista över saker du behöver förbereda och sysselsätt dig med den, om du behöver distraktion! Du kan börja titta på namn till bebisen och tänka på livet efter förlossningen.

Hur mår jag?
Jag mår extremt bra, det har blivit bättre med mitt bäcken nu under de senaste två veckorna och jag kan ta mig upp ur badkaret normalt igen. Jag har knappt något ont i ryggen, utan det är bara lite någon gång ibland. Däremot får jag ordentligt smärtor i magen om jag går för fort, det är ungefär som håll fast längre ner och när det är som värst kan jag få stå still ett bra tag innan jag ens kan gå lite långsamt framåt. Det är väl det som är värst, men jag går oftast långsamt och då är det faktiskt ovanligt bra. Däremot finns det fortfarande saker och rörelser som är jobbiga för mig, men helheten är fantastiskt bra just nu.

1 kommentar:

  1. Såsom du beskriver dina sammandragningar och smärtan här, precis så hade jag också i min första graviditet! Jag tror det är den enorma omställningen första gången, för jag hade otroliga smärtor och magen blev stenhård från vecka 23-41!! Jag var sjukskriven pga alla sammandragningar, magen blev stenhård så fort jag reste mig. Men nu andra graviditeten är det inte ens i närheten av så besvärligt! Jag får det bara om jag skyndar jättemkt. Så kroppen vänjer sig verkligen och tål mkt mer andra gången!! :)

    SvaraRadera