lördag 9 juli 2011

Det är inget fel att vara blek.

Jag läste just i Mandragora´s blogg om att vara blek, där länkade hon vidare till detta inlägg som Katta Kvack har skrivit och det var så klockrent. Jag känner igen mig i varenda ord hon skriver! Jag blir inte brun på sommaren, jag får lite färg om jag är ute i solen, som försvinner lika fort som den kom. Jag är alltid blek, hur mycket jag än ligger i solen, hur mycket jag än lägger ner tid och produkter som ska hjälpa mig att bli brun, så fungerar det inte. Så jag har gett upp, jag försöker inte ens att få färg, för min hud tar inte åt sig av solens strålar. Jag har i hela mitt liv varit blekare än alla andra, jag har alltid fått kommentarer om det och haft dåligt självförtroende över att alla andra blev bruna och min hud ändrades knappt under dom varma månaderna vi kallar för sommar. Så jag kände mig alltid udda, alltid fel. Jag fick höra att jag var en blekfis och att jag borde vara ute lite mer i solen och få färg, jag hörde det ofta och jag hör fortfarande folk säga det.

Fast till alla er som tycker att jag borde spendera lite mer tid i solen och få lite färg, det kvittar om jag skulle sitta varje dag hela sommaren, jag skulle inte få någon färg. Jag skulle antagligen bara se ut som en jävla kräfta och ha extremt ont. Jag blir röd som ett stoppljus och när det lagt sig har jag fått lite färg, men det försvinner efter några dagar och jag blir lika blek som jag alltid är. Så jag försöker att göra så gott det går att leva med att vara den lilla blekfisen jag är och jag har börjat må bra över hur jag ser, jag framhäver det som är vackert med mig, men jag försöker inte gömma det jag är mindre nöjd med utan jag försöker göra det vackert på sitt sätt, så istället för att dölja min bleka hud, så framhäver jag den på ett vackert sätt med att färga mitt hår rött eller orange, för det får min hud att se vacker ut även att den är blek, mina fräknar som jag faktiskt är nöjd över framhävs mer och jag blir mer och mer nöjd med hur rätt allt det ser ut. Istället för att gömma min bleka hud under kläder som jag gjorde förr, så gör jag allt för att framhäva den nu för tiden. Jag skäms inte över att vara blek längre, jag är stolt över att jag ser ut som jag gör.

Jag hade säkert velat byta min hud för en dag, men inte mer än så. Jag vill inte vara brun eller ha lätt för att bli det, för min bleka hud har faktiskt sina fördelar. Jag passar otroligt bra i både rött och orange färgat hår och då framhäver jag mina fräknar, som jag har tack vare att min hud är så blev. Jag kan ibland se väldigt vacker ut enligt mig själv, med rufsigt rödorange färgat hår, fräknar och en väldigt ljus hy, då ser jag lite grann ut som någon varelse från Smålands djupaste skogar och det är något som gör mig väldigt lycklig, som får mig att må bra över mig själv och hur jag ser ut.


Bild på mig.. Osminkad, blöt och väldigt blek!

Misslyckad bild på mina fräknar, men dom syns lite i alla fall.. Ska försöka få bättre någon gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar