söndag 24 juli 2011

Planer om framtiden.

Jag vet att man ska ta dagen som den kommer och njuta av den stunden som är nu. Men om vi inte planerar in i framtiden, känner jag att det är som att gå på en stig i en relativt mörk och tät skog, man trevar sig sakta fram och är rädd för varje steg man tar eftersom man inte vet vad som finns framför. Så jag känner att jag vill planera saker inför framtiden, kanske inte allt, men så mycket att det ger mig en trygghet och en liten bättre syn på stigen där jag går, jag vet vart jag är på väg, men jag vet inte allt som stigen medför.

Så när jag nyss satt och bläddrade i en av böckerna jag lånade på biblioteket, Mindfulness i Vardagen - Ola Schenström, så lade jag märke till att om jag skulle börja läsa den nu skulle det ta cirka ett år att bli färdig med den. Inte för att det är en jätte tjock bok eller för att den verkar trög att läsa, utan för att det så många övningar i den + en cd-skiva som hjälper en på vägen och i sluter finns det en träningsdagbok, som bara den tar ett halvår att göra färdigt, för alla övningar är på 4 veckor och den sista är på 12 veckor.. Så när jag åter igen tar upp boken och känner hur mycket jag vill läsa den och tänker på hur lång tid det kommer ta, så kommer jag underfull med att jag måste köpa hem den och jag måste planera in att läsa en och samma bok i 1 år om inte mer.. Jag har svårt att bara koncentrera mig på bara en bok, i alla fall under så lång tid, så jag lär antagligen läsa ett antal skönlitterära böcker vid sidan av, men jag känner att den tiden den boken kommer ta mig, vill jag lägga ut på den.

Fast detta får ske efter att jag läst ut Lycka! En handbok i konsten att leva - Dalai Lama & Howard C Cutler och blivit färdig med Meditations boken jag håller på med. Så om någon månad eller två har jag planerat att köpa hem boken och starta en förändring som kommer tar mig runt ett år att bli färdig med, jag vet att förändringar i ens liv kan ta lång tid, det har jag mycket erfarenhet av, så jag känner att jag är inte mer än värd att få lägga ner ett år att mitt liv att förändra det, som jag själv vill. Jag känner att den boken kommer vara bra för mig och jag kommer få ut mycket av den, så det känns bara skönt att kunna bestämma att jag ska läsa den, jag ska göra allt i boken och jag ska inte stressa, jag kommer må bättre efter den, utan tvekan!


Boken jag planerar in i min famtid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar