måndag 11 juli 2011

En slags stor frihet.

Idag är det exakt ett år sedan jag slutade röka. Det har varit ett år fyllt med händelser och jag har utvecklats väldigt mycket som individ. Jag slutade röka den där dagen för ett år sedan för att jag dagen innan hade druckit för mycket och mådde bara illa när jag försökte ta ett bloss. Så personen jag var hemma hos den dagen tyckte att jag lika gärna kunde sluta.

Den dagen han sa det var när jag skulle gå hemåt och jag hade inte rökt något på över två dygn, jag tänkte ta en cigg och han sa att hade jag lyckats hålla så länge skulle jag nog lyckas sluta helt. Jag gick hela vägen hem till mig, tog kanske en kvart eller tjugo minuter, och jag höll mitt paket med Pall Mall Menthol och min tändare i handen, när jag kom hem så satt mamma ute på framsidan och jag sa bara att jag har slutat röka. Jag var inte säker på att jag skulle lyckas hålla det, men jag hoppades och jag skulle försöka.

Det svåraste var nog att jag mindre än en månad efter hade en fest med min syster, där i princip alla rökte. Alla visste att jag hade slutat så dom ville inte att jag skulle följa med ut när dom rökte och så vidare med risk att jag skulle börja igen, men jag sa att det inte var några problem och konstig nog var det inte jätte jobbigt. Jag tyckte bara det luktade äckligt och jag stod inte mitt i röken i alla fall. Det var den svåraste situationen jag kunde sätta mig i eftersom det inte var så långt efter jag hade slutat röka, men det var inte så jobbigt som jag trodde. Alla trodde att eftersom jag hade alkohol i kroppen skulle det bli svårare, visst min kropp vad van att jag rökte när jag festade, och den ville att jag skulle röka. Men jag själv ville inte och jag höll mig ifrån det och jag är otroligt stolt över mig för att jag lyckades så bra trots allt.

Detta var tredje gången jag hade bestämt mig för att sluta. Andra gången jag försökte gick jag omvårdnads programmet och det var min kära vän C som tyckte att jag borde sluta, så jag la av och höll uppe i 8 månader, sedan började jag igen när jag bytt linje och startade om på Media, alla jag började umgås med där rökte och jag snodde ett bloss av min klasskamrat E och till slut blev det flera bloss och sedan hade jag börjat igen, dum som jag var.

Nu har jag hållit uppe ett år, jag har många vänner runt omkring mig som röker men det påverkar mig inte, jag är inte det minsta sugen på att börja igen, jag känner bara en lättnad över att jag inte har det det där tvånget att gå ut och röka en gång i halvtimmen, inte behöva pausa mitt i en film för att ta en rökpaus, jag klarar mig utmärkt utan cigaretter och jag känner att detta året har gått extremt lätt, så resten av mitt liv blir nog inga som helst problem.

Gammal bild från 2007 när jag rökte

Bild som också är från 2007 när jag rökte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar