tisdag 12 juli 2011

Jag vill lära känna dig.

Jag har nu bott i Eksjö i ungefär 10 månader, kanske lite mer eller mindre. Håller inte räkningen så bra, känns som det inte behövs liksom.. Jag har skrivit till folk i och runt Eksjö på dom flesta sidorna jag är medlem på, för att lära känna personer och få vänner här. Det konstiga är att knappt någon har svarat, eller så svarar dom men sedan slutar skriva. Jag förstår inte vad man ska behöva göra för att få vänner när man kommer till en ny stad..Jag vet att dom flesta vänner jag under mina år har lärt känna är igenom skolan, där spenderar man ju trots allt mycket av sin tid. När man blir vuxen lär man antagligen känna folk igenom jobbet, men vi som varken jobbar eller studerar? Ska vi behöva vara ensamma bara för att vi inte har något att gå till varje dag? Jag försöker verkligen att vara tillmötesgående men det känns som alla bara lever i sin lilla bubbla av vänner man redan har eller vänners vänner. Varför har vi så svårt att släppa in människor som kommer nya, som inte känner någon alls?

Jag börjar till skolan till hösten och förhoppningsvis och antagligen lär jag skaffa mig lite vänner då, men jag känner att jag vill kunna lära känna folk utanför skolan, utanför den dagliga rutinen man har. Hur skaffar man vänner när man är blyg och inte bara börjar snacka med någon på stan? Jag känner mig fånig att bara börja snacka med någon ute på något ställe, antagligen för att jag vet att jag själv hade tyckt att en människa som gjorde så mot mig var konstig. Okej, att man kanske börjar prata med en person om en bok man tittar på i en bokhandel, eller att något ser gott ut på ett café.. Men det är ju inte så att man sedan fortsätter att snacka och blir vänner, det har aldrig hänt mig in real life och jag har bara sätt det eller hört det hända på filmer. Så känns inte som den första grejen jag skulle vilja testa när jag kommer ny till ett ställe. Så hur faaan gör man för att lära känna folk på en ny ort, under sommaren när man inte känner någon i staden man flyttat till, eller dom man känner bara känner varandra och man inte direkt träffar någon ny? Hur får man vänner i en ny stad som man endast bott i under 10 månader utan att lyckas.. Det verkar ju vara så lätt på filmer och i böcker, varför kan det inte vara så lätt i verkligheten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar