måndag 25 juli 2011

Jag lever med ADD! och inlägg nummer 100 :)

Nu sitter jag och skriver inlägg nummer 100! Hade tänkt mig att detta skulle bli ett jätte intressant inlägg som jag skulle ha turen att få många kommentarer på, men känns som jag inte direkt kommer lyckas, då jag har skrivit många inlägg som jag hade funnit intressanta innan utan att få kommentarer på. Det känns som att jag har skrev mycket intressant i mitt inlägg igår, så idag är jag helt tom. Dessutom kickar min ADD in lite idag och det bara snurrar i huvudet när jag försöker tänka. Kanske ska skriva lite om hur jag lever med ADD, fast det känns som det finns så många bloggar och ADHD och alla sådana saker. Dock har jag faktiskt inte sett någon om just ADD..

Till att börja med så står ADD för Attention Deficit Disorder, det är ungefär detsamma som ADHD, fast utan H:et, det vill säga inte hyperaktiv utan tvärtom. Jag har svårt att komma loss istället, det vill säga att jag är den extremt lugna typen och blyga som jag har nämnt innan. I min vardag visar sig ADD igenom att jag lätt glömmer saker, och det kan vara jätte simpla saker, som att gå ut med min hund en gång mitt på dagen, jag måste ha ett larm för det. Jag glömmer bort min mat nästan varje gång jag lagar den och när jag fixar tea händer det att jag kommer på det 1 timme efter att jag har fixat det så det är iskallt. Kanske inte låter så jätte jobbigt, men det är extremt jobbigt att ha det, eftersom att många i min omgivning kan bli sura för att jag glömmer det. Dom har nog inte riktigt vant sig vid att jag har fått diagnosen ADD, fick den trots allt för inte mer än 4-5 månader sedan, jag har inte heller vant mig. Jag glömmer ibland att ta mina tabletter, så jag får ett sms som påminner mig varje dag, från Kronans Droghandel.

Jag har också svårt att koncentrera mig när det gäller vissa saker, så ibland kan skolarbeten vara dubbelt så jobbiga om inte mer för mig. Som nu när jag sitter här och försöker tänka så känns det som min hjärna bara snurrar och mina ögon vill inte kolla på skärmen för det är jobbigt. Jag känner mig jätte dum när det händer och vill i princip slå mig i huvudet för att jag vill ha bort det, för att jag tycker att jag är dum i huvudet. När jag var hemma i Vimmerby förra veckan var jag hos psyk och fick öka min medicin, jag äter Concerta, till två tabletter varje morgon istället för en. För att jag har aggressionsproblem tack vare min sjukdom, och dosen jag hade innan hjälpte bara till viss mån, jag blir inte förbannad lika ofta, men jag var fortfarande lika aggressiv.

Alla i min närhet vet om att jag kan bli riktig förbannad och jag kan vara livsfarlig när jag blir det, många från mitt förflutna har fått sig en dos av min aggressivitet och därför har dom inte stannat kvar i mitt liv. Förr hade jag ingen förklaring till varför allt hände, varför jag var som jag var, men nu vet jag. Det känns skönt att veta, för det ger så många förklaringar på saker som jag inte förstod. Jag känner mig otroligt lättad att veta att jag har en sjukdom, jag har ADD och det förklarar vissa saker i mitt liv.

Här kommer lite text jag snott från denna bloggen (AddAnna) som jag nyss hittade:

❤ Vad är ADD?

ADHD är en förkortning av engelskans Attention Deficit Hyperactivity Disorder, och brukar på svenska beskvrivas som uppmärksamhetsstörning med hyper-/överaktivitet.
ADD i sin tur betyder Attention Deficit Disorder och är detsamma som ADHD men utan hyper-/överaktivitet, och brukar ibland kallad för ”vuxen-ADHD” då överaktivitet hos vuxna oftare ges uttryck i en känsla av inre rastlöshet, som inte märks utåt på samma vis.

ADHD/ADD är ett neuropsykiatrisk funktionshinder. Man trodde förr att symtomen försvann när barnet blev äldre. Idag vet man att ungefär hälften av de som får diagnosen som barn har kvar samma problem som vuxna, med mer eller mindre samma symtom.
Personer med ADD har en minskad aktivitet i de delar av hjärnan som styr funktioner som uppmärksamhet, aktivitetsreglering och impulskontroll.
Ärftlighet anses vara den viktigaste förklaringen bakom ADD, men även upplevelser och erfarenheter under uppväxten påverkar hjärnans utveckling.

Hur man som vuxen upplever sin funktionsnedsättning beror mycket på om symtomen uppmärksammades när man var barn. Om man som barn med ADHD inte får rätt uppmärksamhet så löper man stor risk att misslyckas i skolan, och som vuxen riskerar man att drabbas av depressioner, relationsproblem samt svårigheter att klara arbetsliv och vardagssysslor.

Typiska symtom vid ADD kan vara:
  • Svårt att uppfatta instruktioner
  • Inre rastlöshet
  • Man blir lätt uttråkad
  • Svårt att klara flera arbetsuppgifter på en gång
  • Lätt för att agera snabbt utan att tänka sig för
  • Svårt att klara motgångar, och behärska sina känslor 
  • Ofta lättdistraherad av yttre stimuli
  • Svårt att bibehålla uppmärksamhet
  • Verkar ofta inte lyssna på vad som sägs
  • Tendens att tappa bort nödvändiga saker
  • Svårt att organisera målinriktade aktiviteter
  • Växlar ofta från en oavslutad aktivitet till en annan
  • Lite mer åt dagdrömmarhållet, koncentrationssvårigheter.
Personer med ADD behöver en strukturerad vardag med tydliga förväntningar, gränser och konsekvenser. Vissa tekniska hjälpmedel (som tex en handdator) kan hjälpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar