måndag 8 augusti 2011

Forever young, I want to be forever young!

Klart man alltid vill vara ung, det är ju liksom det som är allas mål. Att se ung ut så länge som man man kan, annars hade vi ju inte smetat på oss massor med krämer, smink och tryckt in både det ena och det andra i kroppen. Men att vara ung, är det samma sak som att se ung ut? Det tycker inte jag!

Jag är 20 om några månader och jag kan säga att det märks inte, jag känner mig likadan som när jag var femton, kanske lite mer mogen och ser vissa saker på ett annat vis, men fortfarande ung inuti. eller Det kanske kan märkas att jag snart är ur tonåren till viss del, men jag kan vara barnslig så det susar om det och jag tänker inte bli en tråkig vuxen som bara gör "vuxen saker". Jag tänker fortsätta vara ung till sättet och till sinnet, för det är en del av mig, jag kan bete mig moget som bara den, ni skulle bli förvånade.. Fast jag kan också vara äckligt barnslig om jag vill.

Som jag skrev häromdagen om att bli vuxen, tack vare att ha läst Katta Kvacks blogg har jag insett mycket om att bli vuxen, som gör att jag inte är lika rädd längre, och ja, jag var livrädd för att bli vuxen eller äldre förut, jag hade ångest så fort jag tänkte på det och jag fasade för varje år som gick förbi. Men när jag läser hennes blogg så släpper större och större bitar ifrån den stenen och jag känner att det är inte farligt att bli äldre, jag behöver inte förändrar mig själv på något sätt, jag är mogen redan nu fast att jag har mitt extrema hår och klär mig som jag känner för. Jag är redo att bli vuxen, jag är redo att ta mer ansvar och nya ansvar jag aldrig behövt ta innan, jag känner att detta är inget farligt. Jag blir tårögd nu när jag sitter och skriver, för det är så skönt att inte behöva vara rädd och jag vill bara tacka Katta med tusen miljoner kramar och säga att du är TOPPEN!

Mina morföräldrar är 80+ och dom ser absolut inte unga ut längre (även att dom ser ut att vara tjugo år yngre än vad dom är), men dom är ungdomliga, vilket jag nästan tycker är bättre än att se ung ut. Dom orkar kanske inte lika mycket som förr, men dom orkar fortfarande saker och upplever fortfarande nya saker, många tack vare mig och min kära syster som drar ut dom på upptåg och resor. Min mor lär sig nya maträtter fortfarande, tack vare att jag är vegetarian så får hon ju testa nya recept som jag ger henne, sedan har hon hittat egna recept hon testar och hon experimenterar mycket med mat också. Hon testade att göra n paj för ett tag sedan som var gudomligt god. Hon sa också till mig för ett tag sedan att trots att hon är så gammal som hon är, så lär hon sig nya saker, ser nya platser och lär sig nya recept tack vare mig och det gör henne glad. Jag älskar att se på mina morföräldrar och se att trots deras ålder är dom lyckliga, mår bra och har så mycket kärlek och energi kvar. Det gör mig trygg och det gör mig tusen gånger lyckligare än vad någon någonsin kan förstå. Mina morföräldrar är något av det bästa jag har, jag lär mig så mycket av dom och dom ger mig så mycket kärlek, mer än vad som kan tänkas existera. Så jag tycker det här med att vara ung tills man är gammal är en sak som faktiskt går, kanske inte till utseende, men till andra saker. 

Så angående forever young, ser jag det på ett helt annat sätt än att se ung ut, det handlar nog mer om att VARA ung. När jag är 80+ vill jag orka lika mycket som mina älskade morföräldrar och jag tänker inte bryr mig om att jag har rynkor eller något annat, för det tillhör livets gång, men jag tror inte det tillhör livets gång att åldras inuti, för jag kommer alltid vara ung inuti!

bilden tagen ifrån we heart it

1 kommentar:

  1. Vilken häftig bild! Har du tagit den? Jag gillar äldre människor, de känns som du säger ofta unga i själen. Min morfar på 89 cyklar flera mil om dagen ibland, han kan verkligen konsten att njuta av varje ögonblick.

    SvaraRadera