tisdag 16 augusti 2011

Jag vill inte vara en tjatkärring, men...

Jag läste just ett inlägg ifrån Susanna (Din Morsa) om det här med att vi kvinnor är riktiga tjatkärringar när det gäller hemmet. Jag får ofta tjata på min sambo om att han ska ställa sakerna rätt i kylskåpet och vart dom olika muggarna och glasen ska stå. Jag får ofta stå bredvid och visa vart vilka skålar ska stå och vart olika redskap hör hemma. Jag tycker han borde ha lärt sig vart allt ska vara nu efter 8 månader av boende ihop, men jag fortsätter att dirigera och hoppas att han en dag ska förstå vart grejer står, annars kommer jag rita en karta eller sätta upp snygga klistermärken på skåpen så alla som går ut i köket vet vart sakerna ska stå. Sedan är det så att eftersom jag städar för det mesta och håller i ordning vet jag vart dom flesta grejerna hör hemma, men ibland känner jag att jag inte orkar bry mig, antingen får jag visa vart allt ska stå eller så får jag gå och plocka allt till rätt ställe efter han är färdig. Jag vill inte tjata, men vad ska jag göra för att han ska lära sig? Jag älskar honom ofantligt mycket, men ibland blir jag bara så trött. Så om man vill få mig att vara tyst och sluta vara en tjajtkärring, så får man lära sig vart saker ska vara!

Jag vill döda den dumma tjatiga människan i mig, för jag vill verkligen att allt ska fungera, utan att man behöver gnälla på varandra för att något står lite fel. Men med tanke på min ADD så är det inte lätt för mig när saker inte är där dom ska vara eller när saker inte riktigt har någon plats, så får jag lätt panik och tycker att det är jätte svårt att komma ihåg vart jag lägger saker. Så jag tror nog jag ska ta mitt eget tips och skriva i snygg text, eller skaffa snygga klisterbokstäver och börja klistra på skåp och allt annat, så kanske jag i alla fall kan döda tjatkärriningen inom mig lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar