Nu är jag tillbaka i mitt fina Eksjö, efter en helg i Vimmerby med min kära familj. Det har varit en underbar helg och jag har njutit otroligt mycket av den. Har grillat för första gången i år, marinerad lax som var underbart god. Jag fick mitt första myggbett och en ordentlig allergisk reaktion, aldrig varit med om det innan. Hela fingret är rött och uppsvullet, kliar som fan till och från. Sedan ibland så börjar hela armen klia och blir full av röda utslag och så klart är jag varm över hela armen. Kanske har med graviditeten att göra, för har aldrig reagerat så innan.
Sedan har min kära mormor lärt mig att laga kroppkakor, så nu är frysen fylld med ett antal måltider och jag vet hur man lagar kroppkakor. Så nu kommer antagligen min sambo att tvinga mig göra det 1 gång i månaden eller så. För han älskar det precis lika mycket som jag gör.
Dessutom sprang jag runt i den lilla skogen som ligger nedanför mina morföräldrars tomt och snodde med mig lite påskris hem, så har fixat fjädrar och fått några plastägg av mormor. Så till veckan ska jag fixa i ordning riset och sätta på balkongen så att det blir lite påskpyntat här hemma. Skulle köpt hem lite porslins påskisar, men det fanns inte någonstans utan det mesta var utsålt så jag får försöka leta runt i lite olika affärer och samla på mig igenom åren helt enkelt, för vi har nästan ingenting att påskpynta med. Har nu tre dukar jag fått av mormor, en liten sydd tavla, och några påskljus.
Visar inlägg med etikett Grön Mat. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Grön Mat. Visa alla inlägg
söndag 25 mars 2012
tisdag 20 mars 2012
God morgon sunshines!
Jag har varit nere i affären en sväng för att mjölken här hemma var slut. Kom i affären på att jag måste ha något att äta vid tolv och har ingenting hemma så jag tänkte först köpa vegetarisk ravioli, men ångrade mig och blev sugen på vegetarisk ärtsoppa. När jag står där och letar efter den (dom hade flyttat på den), så ser jag att det står laktosfritt med stora bokstäver på något och självklart blir jag nyfiken för jag vill ju testa det mesta nya som är laktosfritt eller vegetariskt. Det var risgrynsgröt, vilket jag inte tycker om, men jisses vad sugen jag blev på det (har nog med graviditeten att göra). Så jag la ner en rulle laktosfri risgrynsgröt till mig och en vanlig till mannen och ska se om han vill ha det till frukost när han kommer från sjukhuset eller om han vill ha det ikväll. Ska i alla fall bli roligt att se om mina smaklökar tycker det är lika gott som min hjärna fått för sig att det faktiskt är.
Dessutom köpte jag hem tonfiskpastej för det är så otroligt gott att ha på runda mackor och jag har inte haft hemma det på ett tag. Så kanske det blir en väldigt god frukost idag. Jag känner mig väldigt glad och pigg för att vara en så grå dag, får se vad som händer mer än att veckohandla idag. Jag vill ha sol och lite vår värme så jag kan hitta på något rolig ute! Kanske lite fint väder och värme så att jag kan fotografera ute istället för inne, får ingen inspiration i detta gråa trista vädret.
Dessutom köpte jag hem tonfiskpastej för det är så otroligt gott att ha på runda mackor och jag har inte haft hemma det på ett tag. Så kanske det blir en väldigt god frukost idag. Jag känner mig väldigt glad och pigg för att vara en så grå dag, får se vad som händer mer än att veckohandla idag. Jag vill ha sol och lite vår värme så jag kan hitta på något rolig ute! Kanske lite fint väder och värme så att jag kan fotografera ute istället för inne, får ingen inspiration i detta gråa trista vädret.
söndag 19 februari 2012
Fläskpannkaka, utan fläsk.
Testade detta recept för någon vecka sedan och glömde helt att lägga ut det här. Har inte ätit någon form av pannkaka i ugn sedan jag blev vegetarian, så har inte ätit det på säker 3½ år. Så det var verkligen en stor överraskning hur gott det var att byta ut fläsket mot vegetarisk bacon.
Ingredienser:
3 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
6 dl mjölk
3 st ägg + 1 extra äggula
1 tsk salt
Ca 150g veggo-bacon
3 msk smör/olja
Gör så här:
Värm ugnen på 225 grader. Vispa ut mjölet och bakpulvret med hälften av mjölken till en slät smet. Vispa sedan i resten av mjölken. Vispa i ett ägg i taget + den extra äggulan och salta. Häll smöret/oljan i en stekpanna och stek "baconet" så att det får lite färg. Häll smeten i en ugnssäker form och fördela sedan "baconet" i smeten och rör om. Grädda i mitten av ugnen i 30-40 minuter, beroende på hur tjock smeten är. Servera med lingonsylt.
Ingredienser:
3 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
6 dl mjölk
3 st ägg + 1 extra äggula
1 tsk salt
Ca 150g veggo-bacon
3 msk smör/olja
Gör så här:
Värm ugnen på 225 grader. Vispa ut mjölet och bakpulvret med hälften av mjölken till en slät smet. Vispa sedan i resten av mjölken. Vispa i ett ägg i taget + den extra äggulan och salta. Häll smöret/oljan i en stekpanna och stek "baconet" så att det får lite färg. Häll smeten i en ugnssäker form och fördela sedan "baconet" i smeten och rör om. Grädda i mitten av ugnen i 30-40 minuter, beroende på hur tjock smeten är. Servera med lingonsylt.
lördag 18 februari 2012
Vitlöksstekt quornfiléer med rostade grönsaker
När jag var hemma i Vimmerby lagade mamma en himmelsk måltid, och jag tyckte det var så gott så jag var tvungen att göra om den till mig och min älskade. Det ska egentligen vara fläskkotletter, men mamma bytte ut det mot quornfiléer till mig och jag gör detsamma, så därför kommer det vegetariska receptet här. Ni måste bara testa denna underbara måltid.
Ingredienser:
800g fast potatis
1 zucchini
1 röd paprika
1 rödlök
1 morot
2 msk olja
salt och peppar
4 st quornfiléer
2 vitlöksklyftor
1 msk tomatpuré
½ grönsakbuljongtärning
½ tsk torkad timjan
2 dl vaten
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Skölj och klyfta potatisen. Skiva zucchinin. Kärna ur och skär paprikan i bitar. Skala och klyfta löken. Skölj och skiva moroten.
3. Blanda alltsammans på en plåt med hälften av oljan. Salta och peppra. Rosta mitt i ugnen i cirka 30 minuter.
4. Krydda filéerna med krossad vitlök, salt och peppar. Stek dem i resten av oljan, cirka 4 minuter på varje sida. Rör samman tomatpuré, smulad buljongtärning, timjan och vatten. Häll blandningen i stekpannan och låt den sjuda cirka 5 minuter med filéerna.
5. Lyft upp filéerna ur pannan och låt skyn koka ihop lite. Smaka av.
6. Servera filéerna med de rostade grönsakerna och skyn.
Ingredienser:
800g fast potatis
1 zucchini
1 röd paprika
1 rödlök
1 morot
2 msk olja
salt och peppar
4 st quornfiléer
2 vitlöksklyftor
1 msk tomatpuré
½ grönsakbuljongtärning
½ tsk torkad timjan
2 dl vaten
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Skölj och klyfta potatisen. Skiva zucchinin. Kärna ur och skär paprikan i bitar. Skala och klyfta löken. Skölj och skiva moroten.
3. Blanda alltsammans på en plåt med hälften av oljan. Salta och peppra. Rosta mitt i ugnen i cirka 30 minuter.
4. Krydda filéerna med krossad vitlök, salt och peppar. Stek dem i resten av oljan, cirka 4 minuter på varje sida. Rör samman tomatpuré, smulad buljongtärning, timjan och vatten. Häll blandningen i stekpannan och låt den sjuda cirka 5 minuter med filéerna.
5. Lyft upp filéerna ur pannan och låt skyn koka ihop lite. Smaka av.
6. Servera filéerna med de rostade grönsakerna och skyn.
torsdag 2 februari 2012
Sambal Oelek Quorn.
Hittade detta receptet på Vegetariskt och tänkte testa den, jag har gjort om receptet lite för jag tyckte det var en väldigt klen smak på såsen. Jag serverade detta med potatis och Broccoli.
Ingredienser:
4 quornfileer
Sås:
4 dl crème fraiche
2½ dl matlagningsgrädde
½ dl soya
4 matskedar Sambal Oelek
Salt
Någon form av pepparmix
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop alla ingredienser till såsen. Lägg quornfiléerna i en ugnsäker form och häll såsen över och in med allt i ugnen i 40 minuter.
Servera med potatis och grönsaker.
Ingredienser:
4 quornfileer
Sås:
4 dl crème fraiche
2½ dl matlagningsgrädde
½ dl soya
4 matskedar Sambal Oelek
Salt
Någon form av pepparmix
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop alla ingredienser till såsen. Lägg quornfiléerna i en ugnsäker form och häll såsen över och in med allt i ugnen i 40 minuter.
Servera med potatis och grönsaker.
onsdag 11 januari 2012
Begränsad matlagning för vegetarianer?
Många säger att man som vegetarian måste ha ett väldigt begränsat matförråd. Fast egentligen är det ju bara fantasin som sätter gränser. Jag som är vegetarian trodde det också när jag i början ändrade min kost, men under tiden har jag lärt mig att jag kan ta vilket recept jag vill som innehåller kött och byta ut köttet mot ett vegetariskt alternativ. Jag kan dock hålla med om att bo i en mindre stad inte är det roligast eftersom det inte finns så mycket att välja på, men det är då man måste använda fantasin eller som jag älskar att göra, läsa bloggar och få inspiration ifrån andra. Det finns vissa sidor på nätet där man kan beställa saker som inte finns där jag bor, men utbudet där är också begränsat. Jag vet att det finns ett ställe i Jönköping som säljer lite grejer som inte finns att hitta i lilla Eksjö, men problemet är att jag aldrig är i Jönköping. Dock skulle jag gärna vilja åka dit för att se om det finns något nytt att inhandla och testa, jag vet i alla fall att det finns lite vegetariska pålägg som jag vill testa.
Men tillbaka till det vi skrev om, när man bor på en liten ort med litet utbud blir det lätt att man gör samma mat hela tiden och det kan blir rätt trist. Så jag brukar sitta och kolla igenom bloggar och spara recept so jag vill testa, har över 150 olika recept sparade, men har inte testat många av dom.Men eftersom vi för ett tag sedan skaffade skrivare så har min älskade fästman sagt att jag ska få skriva ut alla recept, undan för undan, och spara i en pärm så att jag har det. Så då tänkte jag att man kunde skriva ut fem recept i taget och testa dom, det som är gott åker in i pärmen och det som är äckligt åker ner i soptunnan. Så jag känner att jag nog ska börja med det under tiden min älskling ligger på ryggkliniken, så har jag ju något roligt att hitta på under dom veckodagarna han är borta under tre veckor. Det blir 15 recept jag kan hinna testa, dock får det ju inte vara långa recept med massor av ingredienser, utan man måste ju kunna ha råd med det.
Det verkar inte som många läser min blogg, eftersom jag har bara en som följer mig på bloglovin' och en som följer mig på något annat sett. Så ibland känns det som att jag bara skriver rätt ut i ingenstans, så det hade nästan kunnat gå att skriva i word istället. Fast jag känner ändå att bloggen gör något för att jag ska få ur mig saker jag går och tänker på, dessutom skriver jag ju om min graviditet nu och det kan jag gå tillbaka och läsa om senare.
Om det råkar vara någon vegetarian eller vegan som läser min blogg, eller finner mitt inlägg. Så kan ni gärna tipsa om vegobloggar (även att jag redan verkar läsa alla som finns) och recept som ni tycker är goda och värda för mig att testa (utan linser, tack!). Ni som inte är vegetarianer eller veganer kan visserligen också tipsa om recept som jag kanske kan göra om, vore väldigt tacksam över lite hjälp i min matlagning så man får lite variation, speciellt när man har en liten i magen. Dessutom kanske jag hittar något nytt favorit recept som jag börjar laga ofta.
Men tillbaka till det vi skrev om, när man bor på en liten ort med litet utbud blir det lätt att man gör samma mat hela tiden och det kan blir rätt trist. Så jag brukar sitta och kolla igenom bloggar och spara recept so jag vill testa, har över 150 olika recept sparade, men har inte testat många av dom.Men eftersom vi för ett tag sedan skaffade skrivare så har min älskade fästman sagt att jag ska få skriva ut alla recept, undan för undan, och spara i en pärm så att jag har det. Så då tänkte jag att man kunde skriva ut fem recept i taget och testa dom, det som är gott åker in i pärmen och det som är äckligt åker ner i soptunnan. Så jag känner att jag nog ska börja med det under tiden min älskling ligger på ryggkliniken, så har jag ju något roligt att hitta på under dom veckodagarna han är borta under tre veckor. Det blir 15 recept jag kan hinna testa, dock får det ju inte vara långa recept med massor av ingredienser, utan man måste ju kunna ha råd med det.
Det verkar inte som många läser min blogg, eftersom jag har bara en som följer mig på bloglovin' och en som följer mig på något annat sett. Så ibland känns det som att jag bara skriver rätt ut i ingenstans, så det hade nästan kunnat gå att skriva i word istället. Fast jag känner ändå att bloggen gör något för att jag ska få ur mig saker jag går och tänker på, dessutom skriver jag ju om min graviditet nu och det kan jag gå tillbaka och läsa om senare.
Om det råkar vara någon vegetarian eller vegan som läser min blogg, eller finner mitt inlägg. Så kan ni gärna tipsa om vegobloggar (även att jag redan verkar läsa alla som finns) och recept som ni tycker är goda och värda för mig att testa (utan linser, tack!). Ni som inte är vegetarianer eller veganer kan visserligen också tipsa om recept som jag kanske kan göra om, vore väldigt tacksam över lite hjälp i min matlagning så man får lite variation, speciellt när man har en liten i magen. Dessutom kanske jag hittar något nytt favorit recept som jag börjar laga ofta.
Etiketter:
Graviditet,
Grön Mat,
Tankar,
Texter,
Vardag
onsdag 22 juni 2011
Vegetarian, varför blev jag det?
Varför blev jag vegetarian? Det är kanske fullt så många som har undrat över varför jag blev vegetarian, dom flesta antar väl att det är för djuren som jag blivit det. Jag kan inte neka till att det är dels för djurens lidande som jag har slutat äta kött. Anledningen från allra första början var mest för djuren, jag hade funderingar på att bli vegetarian ett eller två år innan jag blev det. Anledningen att jag inte blev det tidigare var att min mamma inte var så förtjust i det, hon tyckte det var dumt och att det skulle säkert bli dyrt med annan mat. Så jag väntade med det, eller snarare sköt undan tanken. Tills en dag när jag skulle på en träff med RFSL Ungdom i Göteborg. Man var tvungen att beställa vilken mat man skulle ha och jag beställde ju det jag van vid, men sedan 14 års ålder har jag varit laktosintolerant, så får alltid skriva med det.
När jag anlände i Göteborg och fick min namn bricka stod allting rätt, utom en sak, det stod att jag skulle ha vegetarisk kost. Blyg som jag är ville jag säga till om det, men vågade inte riktigt. Så jag tänkte, what the fuck, jag har alltid velat bli vegetarian så nu har jag chansen att smaka av det och se om det verkligen skulle vara något för mig. När maten serverades tog jag det som var vegetariskt och bara log mot dom som serverade maten, vi var på en skola under en helg och några elever som var kvar lagade maten åt oss. Jag satte mig vid ett bord, jag kände ingen som var på träffen, utan jag hade åkt dit alldeles själv. Första gången i mitt liv jag var i Göteborg, första gången i mitt liv jag var på en sådan träff, och jag åkte dit själv. Jag var lite skeptisk mot maten, den såg inte så aptitlig ut, men jag hade ju inget val, jag kunde inte direkt låta bli att äta en hel helg. Så jag tog min gaffel och satte den i maten, jag tog inte så mycket i fall att det var äckligt, och stoppade det i munnen. Jag kan säga att jag blev extremt förvånad över hur gott det faktiskt var. Så hela helgen jag var där åt jag vegetariskt och jag älskade det, jag kände att detta var verkligen något för mig. Jag kunde inte förstå att jag väntat så länge på att testa detta.När jag satte mig på tåget hem var jag väldigt förvirrad över vad jag skulle göra när jag kom hem, jag hade inget hemma som var vegetariskt och sist jag nämnde det för mamma blev det kaos.
Jag klev av på stationen i Vimmerby klockan halv tolv på kvällen var jag otroligt pigg, jag hade hela resan funderat över vad jag skulle göra. Jag hade bestämt mig, så när jag klev innan för dörren hemma, så var det första jag sa till mamma: "Jag ska aldrig mer äta kött". Dagen efter åkte vi ner och köpte mat till mig, denna gången hade mamma inte reagerat dåligt alls, hon hade bara sagt okej. Vid denna tidpunkt visste jag inte så mycket om att vara vegetarian, mer än vad man inte åt. Så jag vill läsa mig till mycket och min mamma också. I höst har jag varit vegetarian i tre år och jag har fortfarande inte utforskat allt man kan äta som vegetarian, jag har bara det senaste året hunnit hitta många saker jag tycker om, som jag aldrig smakat innan eller ens visste gick att ha till visa matträtter. Så i slutänden när jag blev vegetarian var det slumpen som drog mig in på det och jag blev fast. När jag bestämde mig för att sluta äta kött var det inte längre bara för djuren, det var för att under dom två sista åren innan jag slutade äta kött, hade jag allt mer börjat ogilla smaken av kött. Jag fastnade för den vegetariska maten i Göteborg, jag kom hem och slutade äta kött och jag utforskar fortfarande alla nya maträtter och grönsaker man kan finna, jag är inte fulländad när det kommer till detta, jag kommer nog aldrig bli. Jag vet heller inte om jag i hela mitt liv kommer vara vegetarian, men som jag ser det nu. Kommer jag aldrig mer att äta kött!
När jag anlände i Göteborg och fick min namn bricka stod allting rätt, utom en sak, det stod att jag skulle ha vegetarisk kost. Blyg som jag är ville jag säga till om det, men vågade inte riktigt. Så jag tänkte, what the fuck, jag har alltid velat bli vegetarian så nu har jag chansen att smaka av det och se om det verkligen skulle vara något för mig. När maten serverades tog jag det som var vegetariskt och bara log mot dom som serverade maten, vi var på en skola under en helg och några elever som var kvar lagade maten åt oss. Jag satte mig vid ett bord, jag kände ingen som var på träffen, utan jag hade åkt dit alldeles själv. Första gången i mitt liv jag var i Göteborg, första gången i mitt liv jag var på en sådan träff, och jag åkte dit själv. Jag var lite skeptisk mot maten, den såg inte så aptitlig ut, men jag hade ju inget val, jag kunde inte direkt låta bli att äta en hel helg. Så jag tog min gaffel och satte den i maten, jag tog inte så mycket i fall att det var äckligt, och stoppade det i munnen. Jag kan säga att jag blev extremt förvånad över hur gott det faktiskt var. Så hela helgen jag var där åt jag vegetariskt och jag älskade det, jag kände att detta var verkligen något för mig. Jag kunde inte förstå att jag väntat så länge på att testa detta.När jag satte mig på tåget hem var jag väldigt förvirrad över vad jag skulle göra när jag kom hem, jag hade inget hemma som var vegetariskt och sist jag nämnde det för mamma blev det kaos.
Jag klev av på stationen i Vimmerby klockan halv tolv på kvällen var jag otroligt pigg, jag hade hela resan funderat över vad jag skulle göra. Jag hade bestämt mig, så när jag klev innan för dörren hemma, så var det första jag sa till mamma: "Jag ska aldrig mer äta kött". Dagen efter åkte vi ner och köpte mat till mig, denna gången hade mamma inte reagerat dåligt alls, hon hade bara sagt okej. Vid denna tidpunkt visste jag inte så mycket om att vara vegetarian, mer än vad man inte åt. Så jag vill läsa mig till mycket och min mamma också. I höst har jag varit vegetarian i tre år och jag har fortfarande inte utforskat allt man kan äta som vegetarian, jag har bara det senaste året hunnit hitta många saker jag tycker om, som jag aldrig smakat innan eller ens visste gick att ha till visa matträtter. Så i slutänden när jag blev vegetarian var det slumpen som drog mig in på det och jag blev fast. När jag bestämde mig för att sluta äta kött var det inte längre bara för djuren, det var för att under dom två sista åren innan jag slutade äta kött, hade jag allt mer börjat ogilla smaken av kött. Jag fastnade för den vegetariska maten i Göteborg, jag kom hem och slutade äta kött och jag utforskar fortfarande alla nya maträtter och grönsaker man kan finna, jag är inte fulländad när det kommer till detta, jag kommer nog aldrig bli. Jag vet heller inte om jag i hela mitt liv kommer vara vegetarian, men som jag ser det nu. Kommer jag aldrig mer att äta kött!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



