onsdag 22 juni 2011

Vegetarian, varför blev jag det?

Varför blev jag vegetarian? Det är kanske fullt så många som har undrat över varför jag blev vegetarian, dom flesta antar väl att det är för djuren som jag blivit det. Jag kan inte neka till att det är dels för djurens lidande som jag har slutat äta kött. Anledningen från allra första början var mest för djuren, jag hade funderingar på att bli vegetarian ett eller två år innan jag blev det. Anledningen att jag inte blev det tidigare var att min mamma inte var så förtjust i det, hon tyckte det var dumt och att det skulle säkert bli dyrt med annan mat. Så jag väntade med det, eller snarare sköt undan tanken. Tills en dag när jag skulle på en träff med RFSL Ungdom i Göteborg. Man var tvungen att beställa vilken mat man skulle ha och jag beställde ju det jag van vid, men sedan 14 års ålder har jag varit laktosintolerant, så får alltid skriva med det.

När jag anlände i Göteborg och fick min namn bricka stod allting rätt, utom en sak, det stod att jag skulle ha vegetarisk kost. Blyg som jag är ville jag säga till om det, men vågade inte riktigt. Så jag tänkte, what the fuck, jag har alltid velat bli vegetarian så nu har jag chansen att smaka av det och se om det verkligen skulle vara något för mig. När maten serverades tog jag det som var vegetariskt och bara log mot dom som serverade maten, vi var på en skola under en helg och några elever som var kvar lagade maten åt oss. Jag satte mig vid ett bord, jag kände ingen som var på träffen, utan jag hade åkt dit alldeles själv. Första gången i mitt liv jag var i Göteborg, första gången i mitt liv jag var på en sådan träff, och jag åkte dit själv. Jag var lite skeptisk mot maten, den såg inte så aptitlig ut, men jag hade ju inget val, jag kunde inte direkt låta bli att äta en hel helg. Så jag tog min gaffel och satte den i maten, jag tog inte så mycket i fall att det var äckligt, och stoppade det i munnen. Jag kan säga att jag blev extremt förvånad över hur gott det faktiskt var. Så hela helgen jag var där åt jag vegetariskt och jag älskade det, jag kände att detta var verkligen något för mig. Jag kunde inte förstå att jag väntat så länge på att testa detta.När jag satte mig på tåget hem var jag väldigt förvirrad över vad jag skulle göra när jag kom hem, jag hade inget hemma som var vegetariskt och sist jag nämnde det för mamma blev det kaos.

Jag klev av på stationen i Vimmerby klockan halv tolv på kvällen var jag otroligt pigg, jag hade hela resan funderat över vad jag skulle göra. Jag hade bestämt mig, så när jag klev innan för dörren hemma, så var det första jag sa till mamma: "Jag ska aldrig mer äta kött". Dagen efter åkte vi ner och köpte mat till mig, denna gången hade mamma inte reagerat dåligt alls, hon hade bara sagt okej. Vid denna tidpunkt visste jag inte så mycket om att vara vegetarian, mer än vad man inte åt. Så jag vill läsa mig till mycket och min mamma också. I höst har jag varit vegetarian i tre år och jag har fortfarande inte utforskat allt man kan äta som vegetarian, jag har bara det senaste året hunnit hitta många saker jag tycker om, som jag aldrig smakat innan eller ens visste gick att ha till visa matträtter. Så i slutänden när jag blev vegetarian var det slumpen som drog mig in på det och jag blev fast. När jag bestämde mig för att sluta äta kött var det inte längre bara för djuren, det var för att under dom två sista åren innan jag slutade äta kött, hade jag allt mer börjat ogilla smaken av kött. Jag fastnade för den vegetariska maten i Göteborg, jag kom hem och slutade äta kött och jag utforskar fortfarande alla nya maträtter och grönsaker man kan finna, jag är inte fulländad när det kommer till detta, jag kommer nog aldrig bli. Jag vet heller inte om jag i hela mitt liv kommer vara vegetarian, men som jag ser det nu. Kommer jag aldrig mer att äta kött!

1 kommentar:

  1. Gött mos! Vegetarisk mat är väldigt spännande, det finns så mycket förutfattade meningar men sanningen är att det finns en hel värld av inspiration och älskar man att laga mat vet man det :). Jag tycker också synd om djuren, när jag var yngre jobbade jag på flera slakterier och såg så fruktansvärda saker. Grisar som klämts fast i lastbilar och kvävts av trängseln, kor som brutit alla benen och höns som drunknat i sin egen avföring. Man tycker att jag som upplevt allt det här skulle vara vegeterian - men jag anser att det finns bättre lösningar än att sluta äta kött. Istället uppmuntrar jag de som tar bättre hand om sina kreatur, exempelvis lokalt kött och ekologiskt märkta produkter. Jag tror att på sikt kommer fler och fler göra som jag och då kommer hela industrin dras med. Det måste bli ett slut på det lagliga djurplågeriet.

    SvaraRadera