fredag 24 juni 2011

Nypotatis med gräddfil och gräslök, en liten nubbe.. men ingen midsommarstång!

Midsommar firande är den rena svenska högtiden på hela året. Vi sätter hos med nära och kära framför bordet, jag äter färsk potatis med gräddfil och gräslök, istället för den kära burkskinkan som var det jag älskade mest med kött, äter jag sill till. Fast vart tog den gamla kära midsommaren jag minns sedan barndomen, när man satt och åt med familj och släkt och sedan så satt man och pratade tills det var dags för kaffe och efterätt. Något år när jag var liten åkte vi ut till hembygdsparken med sina gamla rödmålade stugor och sina vackra gärdsgårdar. Dom satte upp en midsommarstång och vi dansade runt den, vi barn sprang runt och plockade blommor utan skor. Vi njöt av att gräset hamnade mellan våra tår och det fastnade små blommor som vi fick plocka bort. Då hade man riktigt sommarkänsla och man kände att det var midsommar på riktigt.

Nuförtiden så springer alla ungdomar från bordet så fort dom fått ner maten, dom sätter sig vid datorer och tv-spel. Dom vuxna blandar drinkar och dricker hela kvällen. Vi kanske grillar för att få in så mycket sommarkänsla vi bara kan på en och samma dag. Hur mycket midsommar känsla är det över det? Vart tog den gamla kära gemenskapen vägen? Maten vi äter denna dagen sprider midsommar glädje och riktig underbar sommarkänsla, nästan bättre sommarkänsla än att grilla. Fast varför ska vi fortsätta med det just på midsommar, när själva midsommar firandet inte längre har din gamla innebörd kvar. Man skulle ju lika gärna kunna äta samma sorts mat på en annan dag och ändå få samma sommarkänsla. För vi dansar inte längre runt midsommarstången, vi firar inte längre midsommar så som jag minns midsommar.

1 kommentar:

  1. kan va för du (ni) inte är med rätt folk. åk utt på landet och fira där,

    SvaraRadera