måndag 27 juni 2011

Prata öppet om sex.

Idag så hängde jag med min kära pojkvän och en vän till oss på balkongen och vi pratade om allt mellan himmel och jord, fast mycket handlade om sex. Så vi kom in på det att hans familj är väldigt öppen med att snacka om sex, dom skäms inte och dom kan prata om det högt utan att bry sig om andra hör. Så han nämnde att när dom bodde på ett annat ställe än där dom bor nu, hade som suttit ute och pratat om sex, så grannarna hade hört. Dom hade klagat till hyresvärden eller något sådant om att dom tyckte det var störande. Jag personligen förstår inte riktigt vad det är som är så störande och skämmigt med sex. Det är något naturligt, alla har någon gång under sin livstid haft sex, flera av oss människor har det ofta. Så varför ska man viska om det, varför inte prata i samma tonläge som när vi pratar om allt annat.

Sex är något vackert, något man upplever i hela kroppen, som går att göra på olika sätt, men olika människor och olika leksaker. Så varför är det så tabubelagt att prata om sex i allmänheten, varför är vi inte mer öppna om det. Vi kanske inte behöver flänga omkring med våra personliga sexliv som en öppen bok, men man kan väl diskutera olika saker och säga sin personliga åsikt och vill man får man självklart prata om sitt eget sexliv. Med rätt människor kan jag vara hur öppen som helst om saker jag tycker är sexigt, saker jag tänder på och vad jag tycker och tänker om saker. Jag har aldrig varit speciellt skygg att prata om sex när folk man inte känner hör, jag kan göra det onykter som nykter, inga problem. Dock har ju inte alla lika lätt att prata om det, så varför lär vi ut att det är något man inte pratar om.

Självklart hade jag aldrig suttit med min barn, när jag får sådana, och snackat på det sättet som jag gör med vänner, självklart. Fast jag hade nog velat lära mina barn att prata om sex är inger fult, det är inget fel att snacka om sex även att folk hör. Jag vill att fler ska snacka om det högt, jag vill att vi ska bli lite mer öppna, lite mer avslappnade i vår tillvaro. Vi behöver inte direkt ställa oss på torget med en mikrofon och snacka om det, men vi ska i alla fall kunna sitta på vår egen balkong, i ett hyreshus och snacka om sex om vi känner att vi vill det, utan att grannar ska behöva lägga sig i det.

Samma sak med porr, varför är det så pinsamt för oss tjejer att snacka om porr, vi tittar ju på det. Kanske inte alla, men många av oss tjejer tittar på porr, vi tänder på det och vi onanerar till det. Varför är det en så big deal att vi gör det, är inte det lika naturligt för oss att göra det, som för killar. Killar är mer öppna, därför tror vi att fler killar tittar på porr, men kan inte vara så att säkert lika många tjejer gör det fast vi är tysta om det. Vi tjejer har ju någon gång sett en porrfilm, vi har säkert sett fler och vi har gillat det vi sett. Det har pirrat i våra könsorgan av upphetsning, men vi har skojat bort det med våra tjejkompisar som vi tittar med och skämtat om det bara, när dom som sitter bredvid dig säkert kände exakt samma sak. Jag säger inte att alla som ser på porr känner detta, inte alla killar tänder på porr heller.

Den stora frågan är.. Varför talar vi inte mer öppet om sex?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar